☃️ Zažij vánoční pohodu v teple zimního streetwearu a navíc, DOPRAVA a VRÁCENÍ až do 15.1. ZDARMA. ZAŽÍT
Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Přejít k obsahu:

Jak těžký je dělat streetwear udržitelně?

Píše Klára, 19.02.19

Udržitelnostje obrovskýtéma, který rezonujei fashionsvětem.Není se čemu divit. Ze všech stran se na nás valí informace oaktuální ekologickýkrizi – a módníprůmysl na nímá nezanedbatelný podíl. Podlestatistik je totiž jedním z nejšpinavějších: každýchdvanáct měsíců se na světě vyrobí 100 miliard nových kusůoblečení, dvě třetiny z nich skončí na skládce nebo vespalovně ještě ten samý rok. Na výrobu jednoho bavlněnéhotrička se spotřebuje 2720 litrů vody, množství, kterýby člověk vypil začtyři roky… atakhle můžupokračovat donekonečna.

Jak těžký je dělat streetwear udržitelně?

Dobrázpráva je, že seněkterýuvědomělejší značkypomalu probouzía přicházejíse změnami, kterýje posouvajísměrem ke zodpovědnějšívýrobě. Protože toje přesně to, po čemzákazníci začínajívolat. Provelkýfirmy je krok kudržitelnostiparadoxně častomnohem jednoduššínež pro malou značku.Svoje o tom ví dánskýstreetwear brandSoulland. Oblečeníprodává jenpár retailerůmpo světě ana centrále v Kodani má tým desetilidí. V rozhovoru pro Highsnobiety sezakladatelé SoullanduJacob Kamp Berlines a Silas Adler rozpovídalio tom, jak je vlastnětěžkýudržitelnýoblečení vyrábět.

Jak těžký je dělat streetwear udržitelně?

Myšlenkašetrnýprodukce je podlenich sice úctyhodná,ale většinou ji pohřbípraktickýzáležitosti jako třeba logistika, nebonesplnění limitůpro minimální odběreco-friendly materiálů.I tak dotoho v Soullandu šli. Namístodrastickýzměny svýhozásobovacíhořetězceto ale vzalipostupně.S některýmisvými dodavateliuž dělají skoro deset let a majískvělé vztahy,takže to nechtěli jentak zahodit. Jako prvníse zaměřili na bavlněnoutričkovinu, tzv.jersey.Z ní je vyrobená většinajejichbasickouskůa je relativně lehkýjinahraditekologičtějšíalternativou –v případě Soullandu bavlnou s certifikátem GOTS. Tu nakoupili aposlalido továren, kde si svoje oblečenínechávajíšít.

Jak těžký je dělat streetwear udržitelně?

ZkratkaGOTSoznačujenejpřísnějšímezinárodní biotextilní certifikaci.Znamenáto,žecelávýrobai samotný produktjsou„ekologicky čisté“ - nemají dopad na životní prostředí alidskýzdraví(jakzaměstnancův továrně, takitěch,co siho pak koupí a nosí). Důležitýtaky je, že pracovní podmínky certifikovanývýrobějsou bezpečnýa férový.Materiál,kterejneobsahuje žádnou škodlivou chemii, jde potom mnohem líprecyklovat.

Jak těžký je dělat streetwear udržitelně?

A tak vznikla kolekceLogic, která je prvním krokem Soullandu na cestě k udržitelnosti.Jsouvníjednoduchýbasictrička, mikiny s kapucou a crewnecks v několika barvách. Od jara2019 pakSoullandplánuje vyrábět všechny svoje jerseya fleece kousky v souladu s GOTS cetrifikací. Postupněchce přidat i eco-friendlyplavky a čepicez recyklovanýhopolyesteru. Běhemroku taky kompletněpřejdena recyklovanýobaly.

Jak těžký je dělat streetwear udržitelně?

Aktuálněje na udržitelné bázi asi 50 až 60 % veškerého oblečení, coSoulland nabízí. Značka se ale pomalu dostává do fáze, kdy jeprogres těžší a těžší – nahradit takový věci jako zipynebo potisky si prostě firma velikosti Soullandu nemůže dovolit.Jejich hlavním pravidlem je, aby žádná ze změn neovlivnilakvalitu ani cenu produktu. Design nemůže trpět tím, že se značkarozhodla dbát na udržitelnost. A neměl by to pocítit anizákazník, proto Soulland bere všechny extra výdaje na sebe.

Jak těžký je dělat streetwear udržitelně?

Vdnešní době najdeme naprostý minimum streetwear brandů, kterýby uznávaly dopady svýho byznysu na životní prostředí a dělalynějaký kroky směrem ke zlepšení. Kromě Soullandujsou to ještětřeba jejich sousedi Wood Wood, potom AlyxStudio Matthewa Williamse nebo Noah, značka bývalýhokreativního ředitele Supreme Brandona Babenziana. S tím,jak streetwear pořád roste a stává se hybnou silou, která určujeglobální módní trendy, se značkám otevírá jedinečnápříležitost – vzdělávat zákazníky a tlačit na změnu. Podleorganizace Getdressed můžou totiž značky a designéři ovlivnitaž 80 % negativních dopadů módního průmyslu. Soulland se tohochytil v pravou chvíli. Možná inspiruje nejen ty, co nakupujou,ale i svoji streetwear konkurenci.


Přečti si ještě něco!

Ups! Vypadá to, že tvůj prohlížeč je velmi starý. Doporučujeme ho upgradovat. Naše stránky v něm nemusí fungovat správně ;(