Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Navigace:

Jak těžký je dělat streetwear udržitelně?

Píše Klára, 19. 2. 2019

Udržitelnost je obrovský téma, který rezonuje i fashion světem. Není se čemu divit. Ze všech stran se na nás valí informace o aktuální ekologický krizi – a módní průmysl na ní má nezanedbatelný podíl. Podle statistik je totiž jedním z nejšpinavějších: každých dvanáct měsíců se na světě vyrobí 100 miliard nových kusů oblečení, dvě třetiny z nich skončí na skládce nebo ve spalovně ještě ten samý rok. Na výrobu jednoho bavlněného trička se spotřebuje 2720 litrů vody, množství, který by člověk vypil za čtyři roky… a takhle můžu pokračovat do nekonečna.

Jak těžký je dělat streetwear udržitelně?

Dobrá zpráva je, že se některý uvědomělejší značky pomalu probouzí a přicházejí se změnami, který je posouvají směrem ke zodpovědnější výrobě. Protože to je přesně to, po čem zákazníci začínají volat. Pro velký firmy je krok k udržitelnosti paradoxně často mnohem jednodušší než pro malou značku. Svoje o tom ví dánský streetwear brand Soulland. Oblečení prodává jen pár retailerům po světě a na centrále v Kodani má tým deseti lidí. V rozhovoru pro Highsnobiety se zakladatelé Soullandu Jacob Kamp Berlines a Silas Adler rozpovídali o tom, jak je vlastně těžký udržitelný oblečení vyrábět.

Jak těžký je dělat streetwear udržitelně?

Myšlenka šetrný produkce je podle nich sice úctyhodná, ale většinou ji pohřbí praktický záležitosti jako třeba logistika, nebo nesplnění limitů pro minimální odběr eco-friendly materiálů. I tak do toho v Soullandu šli. Namísto drastický změny svýho zásobovacího řetězce to ale vzali postupně. S některými svými dodavateli už dělají skoro deset let a mají skvělé vztahy, takže to nechtěli jen tak zahodit. Jako první se zaměřili na bavlněnou tričkovinu, tzv. jersey. Z ní je vyrobená většina jejich basic kousků a je relativně lehký ji nahradit ekologičtější alternativou – v případě Soullandu bavlnou s certifikátem GOTS. Tu nakoupili a poslali do továren, kde si svoje oblečení nechávají šít.

Jak těžký je dělat streetwear udržitelně?

Zkratka GOTS označuje nejpřísnější mezinárodní biotextilní certifikaci. Znamená to, že celá výroba i samotný produkt jsou „ekologicky čisté“ - nemají dopad na životní prostředí a lidský zdraví (jak zaměstnanců v továrně, tak i těch, co si ho pak koupí a nosí). Důležitý taky je, že pracovní podmínky certifikovaný výrobě jsou bezpečný a férový. Materiál, kterej neobsahuje žádnou škodlivou chemii, jde potom mnohem líp recyklovat.

Jak těžký je dělat streetwear udržitelně?

A tak vznikla kolekce Logic, která je prvním krokem Soullandu na cestě k udržitelnosti. Jsou v ní jednoduchý basic trička, mikiny s kapucou a crewnecks v několika barvách. Od jara 2019 pak Soulland plánuje vyrábět všechny svoje jersey a fleece kousky v souladu s GOTS cetrifikací. Postupně chce přidat i eco-friendly plavky a čepice z recyklovanýho polyesteru. Během roku taky kompletně přejde na recyklovaný obaly.

Jak těžký je dělat streetwear udržitelně?

Aktuálně je na udržitelné bázi asi 50 až 60 % veškerého oblečení, co Soulland nabízí. Značka se ale pomalu dostává do fáze, kdy je progres těžší a těžší – nahradit takový věci jako zipy nebo potisky si prostě firma velikosti Soullandu nemůže dovolit. Jejich hlavním pravidlem je, aby žádná ze změn neovlivnila kvalitu ani cenu produktu. Design nemůže trpět tím, že se značka rozhodla dbát na udržitelnost. A neměl by to pocítit ani zákazník, proto Soulland bere všechny extra výdaje na sebe.

Jak těžký je dělat streetwear udržitelně?

V dnešní době najdeme naprostý minimum streetwear brandů, který by uznávaly dopady svýho byznysu na životní prostředí a dělaly nějaký kroky směrem ke zlepšení. Kromě Soullandu jsou to ještě třeba jejich sousedi Wood Wood, potom Alyx Studio Matthewa Williamse nebo Noah, značka bývalýho kreativního ředitele Supreme Brandona Babenziana. S tím, jak streetwear pořád roste a stává se hybnou silou, která určuje globální módní trendy, se značkám otevírá jedinečná příležitost – vzdělávat zákazníky a tlačit na změnu. Podle organizace Getdressed můžou totiž značky a designéři ovlivnit až 80 % negativních dopadů módního průmyslu. Soulland se toho chytil v pravou chvíli. Možná inspiruje nejen ty, co nakupujou, ale i svoji streetwear konkurenci.


Přečti si ještě něco!

Ups! Váš prohlížeč už něco pamatuje a doporučujeme ho upgradovat. Naše stránky v něm nemusí fungovat správně ;(