Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Navigace:

Movie picks by Harry vol.2

Píše Harry, 15. 4. 2020


Vítám tě u druhého dílu mého psaného seroše o filmech. V prvním díle (který určitě zkoukni) jsem ze sebe vystřílel čtyři svoje filmové oblíbence bez rozmyslu a pro tenhle díl jsem se rozhodl, že se budu soustředit na jedno téma. Při prokrastinaci a koukání do stropu v době karantény jsem si vzpomněl na pár charakterů, který kvůli osamění, odloučení nebo tlaku okolí postupně přichází o rozum. A to je téma, které spojuje dnešní tři movie picks. Takže si udělej pohodlí, připrav občerstvení a ponoř se se mnou do světa šílenství. 

1. Taxikář (1976) - Martin Scorsese

Kombo Scorsese - De Niro nám přineslo spoustu kvalitních filmů, dneska se ale podíváme na kultovního Taxi Drivera. Všichni, kteří byli  nadšení z nového Jokera, by si neměli nechat ujít Taxikáře, protože poslední interpretace komixového záporáka si spoustu věcí půjčuje právě z Taxikáře. 

Hlavní postava je newyorský taxikář Travis. Travis je typický evropský existenciální hrdina jako od Dostojevského, ale je zasazený do sedmdesátých let Manhattanu, kde v neonových světlech noční ulice postupně přichází o rozum. Je veterán z Vietnamu a hluboko v sobě nese jizvy z těch dní. Dennodenně se střetává se špínou ulic, které křižuje ve svém žlutém vozidle. Nabírá lidi, naslouchá a nebo absolutně ignoruje. Sám přitom vnitřně šílí a cítí se méněcenný, začne se proto připravovat na jeden moment, který bude v jeho životě opravdu důležitý. Film poukazuje na jeho rozdvojenost, Travis nesnáší špínu New Yorku, ale chodí do pornokina a vozí se svém autě prostitutky, chtěl by žít zdravě, ale místo toho pije a konstantně ho můžeme vidět pojídat prášky.

Do jeho života vstoupí následně dvě ženy, které obě jsou loutkou jiného muže a Travis překypující maskulinitou se rozhodne je za každou cenu bránit a splnit svoje mužství tím, že je “zachrání”. Omylem se ke konci ve svém maniakálním záchvatu stane v očích lidí hrdinou. 

Movie picks by Harry vol.2


2. The Shining (1980) - Stanley Kubrick

Znovu (a určitě ne naposledy) se musím obracet na práci geniálního mistra atmosféry Stanleyho Kubricka. The Shining je ukázka toho, jak se nemá dělat social distancing. V dnešní době karanténní uzavřenosti ideální tématika. Předlohou je stejnojmenná kniha Stephena Kinga.

Jack Torrance je spisovatel, který vezme práci v odlehlém hotelu s temnou minulostí. Náplň jeho práce je starat se o hotel mimo sezónu, kdy jsou všichni hosté i personál hotelu doma. Hlavní postavu ztvárnil, dneska už legendárním znepokojivým výkonem, Jack Nicholson. Jenom jeho obočí by si zasloužilo Oscara. Do hotelu jede se svou ženou a dítětem, postupně odhalujeme pravou osobnost Jacka, který má problém s alkoholem a možná sem tam nebyl na svého syna zrovna nejmilejší. Postupem času začíná Jack v důsledku nadpřirozených sil, které v hotelu působí, šílet. Jeho syn má takzvaný “shine”, pohled do minulosti a telekinetickou schopnost, kterou mohou mít místa i lidé.

Kubrick je mistr detailu tudíž symetrická kamera zabírá spoustu detailů, kterých si dnešní rozmazlený divák nevšimne, všechna zrcadla, sekvence blouznění a šílenství, to všechno má svůj opodstatněný význam a na Youtube člověk stráví hodiny rozebíráním každého malého detailu. Pro ty lidi, kteří s čepičkou z alobalu věří na konspirační teorie, jsou ve filmu náznaky, že Kubrick dělal ono zfalšované, legendami opředené přistání na měsíci. Nechci film prozradit, proto už stačí informací. Nakonec řeknu jen, že Kubrick je i mistr hororu, proto jsou části filmu dost grafické a nevhodné pro strašpytle.

Movie picks by Harry vol.2

3. Jarhead (2005) - Sam Mendes

“ … takže takhle vypadají. Vzdálenost? … 900 yardů … Vítr? … 5 - 7 uzlů na východ …”
Jarhead je charakterizován jako válečný film, ale já s tím nesouhlasím. V srdci je o něčem úplně jiném. Poukazuje na psychické problémy mariňáků v poušti. Americká válečná mašinérie jim vymývá mozek a chce z nich udělat zabijáky a oni touží jen po tom jediném. Konečně si vystřelit. Přijít o tu sladkou nevinnost a znát ten pocit. Jenže náš hrdina Swofford (Jake Gyllenhaal) se stane členem odstřelovačů a za svoji válku nevystřelí ani jednou. Druhým tématem je pocit odříznutí od reality. Co dělají nevěrné holky vojáků doma. Spí se sousedem? Nebo jsou věrné? Debaty o holkách, dehonestování a masturbace postupně všem lezou na mozek. Třetí hlavní téma filmu je špatné fungování celých megalomanských operací. Vojáci se honí za ničím, čeká jich v poušti postupem času přes půl milionu, za horizontem se válčí, ale oni hlídají ropu, podepisují pochybné papíry, jedí prášky a cvičí. Po půl roce čekání přichází operace Pouštní bouře a vypadá to, že se třeba konečně něco bude dít.

Za kameru se postavil Roger Deakins a přinesl nám surrealistický vizuál hořících ropných polí, kde film nabírá 1000x větší otáčky. Není náhoda, že film krásně vypadá, protože Deakins pracoval také na nádherně vypadajícím Blade Runnerovi 2049, Tahle země není pro starý, Zmizení, Skyfall nebo Sicario. Kombo Mendes a Deakins taky přineslo na plátna snímek 1917, který vyhrál Oscara za kameru a Zlatý glóbus za film roku. O jejich práci na Mariňákovi by neměl přijít žádný milovník filmu, i když ho třeba tahle tématika nezajímá.

Movie picks by Harry vol.2


Přečti si ještě něco!

Ups! Váš prohlížeč už něco pamatuje a doporučujeme ho upgradovat. Naše stránky v něm nemusí fungovat správně ;(