Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Navigace:

Report z CTM festivalu 2018

Píše Klára, 15. 2. 2018

Berlín je moje velká srdcovka. Nejvíc mě na něm baví, že mi při každý návštěvě ukáže úplně jinou tvář. Tentokrát to bylo hlavně o nekonvenční hudbě a překvapivých vizuálních zážitcích. A taky o dobrým jídle a kávičkách – tuhle část ale najdeš v dalším článku, ať tě nezahltím.

Do Berlína jsem se na začátku února vypravila na CTM festival, jednu z nejzajímavějších událostí na evropský hudební scéně. Letošní ročník měl podtitul Turmoil a během deseti dnů představil to nejlepší ze současný umělecký tvorby, co nějakým způsobem reflektuje situaci ve dnešním zrychleným a přesyceným světě a dotýká se ožehavých společenských a politických témat. Takže byl v plánu nejen clubbing do roztrhání těla na zvuk z jiný dimenze, ale taky trošku toho přemýšlení o nových (i starých) technologiích, umělý inteligenci a budoucnosti lidskýho druhu.

Highlights

Festival má denní a noční část a obě jsou hodně výživný. Přes den se kontempluje vKunstraum Kreuzberg aka Bethanien a v noci se paří. Hudební akce běží každý večer po dobu trvání festivalu, ale výstava s názvem Uncanny Valleys of a Possible Future v bývalý nemocnici je otevřená až do 2. dubna 2018. Takže rozhodně doporučuju navštívit, jestli budeš mít náhodou cestu kolem.

Favoritem na výstavě pro mě byla instalace Duel, kterou má na svědomí polský kreativní duo Zorka Wollny a Andrzej Wasilewski. Představ si temnou čtvercovou místnost a uprostřed ní Faradayovu klec s velkou Teslovou cívkou uvnitř. Každou celou hodinu se z reproduktorů najednou začnou ozývat dva hlasy. Vypadá to, že se hádají. Postupně nabírají na intenzitě, až svojí zuřivostí přivedou k životu cívku, ze který začnou lítat gigantický zářivý blesky (jako že fakt reálný blesky, před kterýma se za bouřky schováváš doma pod peřinou). Celý to trvá jen pár minut, ale je to hodně emotivní zážitek.

Report z CTM festivalu 2018 ctm-festival.de

Určitě se jdi podívat i na Geomancera, počítačový film z dílny Lawrence Leka. Je to taková sci-fi pohádka o umělý inteligenci, která si začne uvědomovat sama sebe. Hlavním hrdinou je satelit, co sní o tom, že bude umělcem. Krásný, poetický dílo s hodně aktuální myšlenkou.

Report z CTM festivalu 2018 ctm-festival.de

Report z CTM festivalu 2018 ctm-festival.de

Z těch nočních, klubových eventů mě nejvíc dostal Adrenalin v legendárním Berghainu. Tohle místo asi nemusím sáhodlouze představovat. Jeho pověst ho předchází a ti štastnější z vás, kteří se dostali přes obávaného Svena, si určitě na vlastní kůži ověřili, že rozhodně patří mezi top kluby v Evropě. Vystát tu kilometrovou frontu se fakt vyplatí, protože atmosféra Berghainu je nepopsatelná. A ten zvuk! Tentokrát to bylo ještě mnohem masivnější než obvykle, protože na programu večera byl gabber, ta nejrychlejší a nejtvrdší odnož techna, která vznikla na začátku devadesátek v Holandsku. Hudba jela až do pozdního rána ve zběsilým tempu kolem 180 BPM, na parketu neúnavně pumpovaly davy lidí v tematických outfitech a Berghain se otřásal v základech. Za mě to byla jednoznačně nejlepší párty ever.

Report z CTM festivalu 2018 electronicbeats.net

Po tomhle šílenství jsme na další večer zvolili něco odlehčenejšího, a to koncert Holly Herndon ve Festsaal Kreuzberg. Americká hudebnice je proslulá tím, že neustále posouvá hranice elektronický hudby, třeba právě pomocí nejrůznějších experimentů s technologiemi. Tentokrát si na pódium přizvala šest muzikantů z různých koutů světa, co aktuálně působí v Berlíně. Na první pohled totálně nesourodé těleso společně vytvořilo skoro tříhodinovou audiovizuální odyseu. Na elektronickým podkladu se prolínal počítačově modifikovaný a zpěv s tím tradičním, živým. Hudebníci pracovali hlavně s tématy umělý inteligence a post-humánní společnosti a jejího fungování. I když s sebou tahle utopistická představa (možná ne tak) vzdálený budoucnosti nese spoustu otazníků a obav, Holly to nevidí tak černě. Když budeme fungovat jako jedna velká komunita, máme prý naději.

Report z CTM festivalu 2018 @cammile_blake

Vizuálním highlightem CTM festivalu pro mě byla instalace s názvem SKALAR. Vytvořili ji light artist Christopher Bauder a hudebník Kangding Rey speciálně pro Kraftwerk, úžasný industriální prostor bývalé továrny, která hostí například i proslulý berlínský Atonal. SKALAR má 45 metrů na délku, 20 metrů na šířku a 10 na výšku a skládá se ze 65 dokonale synchronizovaných pohyblivých zrcadel a nadupadého soundsystému. Christophera odjakživa fascinovalo světlo, který je v kombinaci s tmou jedním ze stavebních prvků lidskýho vnímání času a má vliv i na naše emoce. Tady s ním pracuje jako s pevnou hmotou, ohýbá ho, tvaruje, vrství a staví z něj neuvěřitelný konstrukce. Zájem o SKALAR je obrovský, během 14 dní ho vidělo něco přes 15 000 lidí. Šanci máš ještě do 25. února 2018, kdy jsou i dvě live shows právě na hudbu Kangdinga Reye.

Report z CTM festivalu 2018 ctm-festival.de

Report z CTM festivalu 2018 ctm-festival.de

Report z CTM festivalu 2018 ctm-festival.de



Přečti si ještě něco!

Ups! Váš prohlížeč už něco pamatuje a doporučujeme ho upgradovat. Naše stránky v něm nemusí fungovat správně ;(