Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Přejít k obsahu:

Sustainable tenisky, co nepotřebují žádnou reklamu

Píše Klára, 31.03.21

Francouzská udržitelná značka VEJA, která má certifikát BCorp podobně jako třeba Patagonia nebo Ecoalf, prodává tenisky už od roku 2005. Používá výhradně surové materiály od brazilských organických farmářů a biozemědělců, které se získávají bez chemie a znečišťování, nebo recykláty např. z PET lahví. Za suroviny pak podle principů fair trade platí odpovídající cenu, která je mnohem vyšší, než je na trhu standardem.

Sustainable tenisky, co nepotřebují žádnou reklamu

Přísně taky dbá na férové podmínky výroby a spolupracuje jen s továrnami, které je dokážou zabezpečit. Svoje dodavatele si osobně vybírá, udržuje s nimi dlouhodobé vztahy a o celém výrobním procesu transparentně komunikuje na svém webu. Ve skladu a v pařížských obchodech pracují výhradně zaměstnanci z Atelier Sans Frontières, organizace, která pomáhá najít práci lidem vyloučeným z pracovního trhu.

Sustainable tenisky, co nepotřebují žádnou reklamu

Vzhledem k tomuhle všemu jsou náklady na výrobu jednoho páru tenisek VEJA pětkrát až sedmkrát vyšší než u klasických sneakers. Na rozdíl od konkurenčních značek ale VEJA nedává žádné peníze na marketing ani reklamu, a tak dokáže svoje prvotřídní kousky nabídnout za přívětivou cenu. Ačkoliv to vypadá neuvěřitelně, 70 % z ceny tenisek velkých a známých značek většinou padne právě na reklamu. VEJA to dělá naopak – nespoléhá na marketingový hype, ale na produkt, který mluví sám za sebe.

Sustainable tenisky, co nepotřebují žádnou reklamu

Zní to jako pohádka? V ideálním světě by takhle mohly fungovat všechny značky. Cesta k tomu ale nebyla vůbec snadná ani krátká. „Veja“ znamená v portugalštině „podívat se“, tak pojďme společně nakouknout do zákulisí tohohle francouzského průkopníka na poli udržitelného footwearu.

Firmu založili dva kamarádi ze školy, Sébastien Kopp a François-Ghislain Morillion. Rozhodli se vyrábět tenisky, protože je to symbol jejich generace a zároveň produkt, ve kterém se potkávají všechny globální problémy módního světa, takže tam viděli obrovský prostor pro zlepšení.

Sustainable tenisky, co nepotřebují žádnou reklamu

V roce 2003 se vypravili do Brazílie, aby navázali kontakty a položili základy dodavatelského a výrobního řetězce firmy VEJA. První model, tenisky s názvem Volley, spatřil světlo světa až o dva roky později. Proč to trvalo tak dlouho? Sébastien a François šli na všechno doslova od píky, a to včetně navrhování podoby jejich vysněných sneakers. Dobré věci prostě vyžadují čas. I když nebyli designeři, vytvořili nesmrtelné boty, které může člověk bez problémů nosit i za 10 let.

Od té doby uvedli na trh 25 modelů, spoustu z nich i ve veganské variantě. V Queensu teď nově najdeš nejoblíbenější siluety jako jsou V-10, Rio Branco nebo Campo. Tak co, pozveš tuhle udržitelnou hvězdu do svého botníku? Já už mám svůj pár na cestě:)

Sustainable tenisky, co nepotřebují žádnou reklamu

Přečti si ještě něco!

Ups! Vypadá to, že tvůj prohlížeč je velmi starý. Doporučujeme ho upgradovat. Naše stránky v něm nemusí fungovat správně ;(